Kleuterschool

Een echte kleutertijd

De kleutertijd is een heel waardevolle fase in het leven van een kind. Door spel ontwikkelen kleuters gevoel voor taal en voor sociale contacten. Er ontstaat een (onbewust) groeiend besef van een samenspel tussen de eigen fantasiewereld en de aardse werkelijkheid waarin het kind zich fysiek beweegt.

Kleuters zitten volgens de ontwikkelingspsychologie van Steiner nog steeds in de opbouwfase van het lichaam (0-7 jaar) : het skelet en de organen lijken weliswaar ‘af’ bij de geboorte, toch rijpen zij daarna nog vele jaren verder uit. In geen enkele andere fase van het leven groeit een kind fysiek zo hard !

Met het accent op het lichaam en het aftasten van de wereld werken ook de twee hersenhelften nog niet helemaal samen, een proces dat pas rond het 7e levensjaar is voltooid . Men spreekt  hier van ‘scharnierleeftijd’. In het vrijeschoolonderwijs is de kleutertijd dan ook nog volop speeltijd! De kleuterjuffen hechten er veel belang aan dat jonge kinderen naar hartenlust spelend in een veilige omgeving tot bloei komen.      Soms is het raadzaam om een kind een jaartje langer te laten kleuteren. Dat wordt ook wel een ‘koningsjaar’ genoemd. Deze mooie kroon op de kleutertijd voorkomt een te vroege instroming in de 1e klas (groep 3) en betaalt zich in de basisschooltijd dubbel en dwars terug!